Cijfers online bestedingen
Absoluut aandeel Online (versus Offline)
De ‘gezonde’ marktontwikkeling is door de coronamaatregelen de afgelopen jaren minder goed zichtbaar. In de cijfers is niet duidelijk wat ons noodzakelijke aangepaste koopgedrag is, vergeleken met de ‘reguliere’ ontwikkelingen in consumentengedrag.
Ondanks dat het uitdagend is een goede prognose voor 2022 en verder te geven, is duidelijk dat de impact van het coronavirus en alle maatregelen op de fysieke retail ontzettend groot is geweest. Dit wordt goed zichtbaar in de tabel rechts. Daarin zijn de cijfers en trends van 2018 tot 2020 verwerkt.
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Q4 |
|
Totaal |
26% | 11% | 19% | 21% |
Food/ Nearfood |
9% | 8% | 8% | 8% |
Non- Food |
||||
Consumentenelektronica |
68% | 47% | 56% | 44% |
IT |
85% | 71% | 79% | 68% |
Huishoudelijke elektronica |
47% | 37% | 42% | 35% |
Kleding |
77% | 45% | 57% | 39% |
Schoenen & Lifestyle |
88% | 55% | 69% | 49% |
Health & Beauty |
19% | 16% | 17% | 15% |
DIY & Garden |
51% | 34% | 39% | 39% |
Media & Entertainment |
83% | 67% | 75% | 63% |
Speelgoed |
72% | 48% | 59% | 40% |
Sport & Recreatie |
26% | 19% | 22% | 20% |
Telecom |
79% | 58% | 68% | 56% |
Overige Producten |
22% | 17% | 20% | 17% |
2018 |
2019 |
2020 |
|
Totaal |
17% | 18% | 23% |
Food/Nearfood |
5% | 5% | 6% |
Non-food |
|||
Consumentenelektronica |
32% | 37% | 45% |
IT |
51% | 55% | 66% |
Huishoudelijke elektronica |
27% | 30% | 37% |
Kleding |
29% | 33% | 45% |
Schoenen & lifestyle |
38% | 42% | 53% |
Health & Beauty |
13% | 13% | 16% |
DIY & Garden |
16% | 16% | 23% |
Media & Entertainment |
55% | 58% | 66% |
Speelgoed |
27% | 30% | 40% |
Sport & Recreatie |
16% | 15% | 20% |
Telecom |
44% | 43% | 56% |
Overige Producten |
22% | 22% | 18% |
Verschil in Online bestedingen: year to year
Over het algemeen valt te zeggen dat de online bestedingen in elke sector groeien, waarbij er ook een paar kwartalen zijn met krimp. De totale krimp (15% tot 1%) weegt niet op tegen de groei (118% tot 3%)
Vooral bij de doe-het-zelfzaken (DIY), sport en recreatie- en telecomsector is groei, vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar, niet vanzelfsprekend.
Ook hier is de werking van de coronamaatregelen op de cijfers onduidelijk. Daarom staan in de rechterkolom de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. In deze tabel wordt gewerkt met jaar op jaar informatie, dus bijvoorbeeld hoe verhoudt 2020 zich met 2019.
Hier wordt pas duidelijk dat de groei van 2021 afwijkt van de trend: de groei is in de meeste segmenten veel groter dan de jaren ervoor. Ook hier zijn uitzonderingen en afwijkingen zichtbaar.
Q1 t.o.v.
|
Q2
|
Q3
|
Q4
|
|
Food/ Nearfood |
82% | 25% | 49% | 18% |
Non- Food |
||||
Consumentenelektro. |
86% | 15% | 46% | 4% |
IT |
57% | 3% | 28% | 6% |
Huishoudelijke elektronica |
69% | 12% | 37% | 3% |
Kleding |
81% | 4% | 33% | 1% |
Schoenen & Lifestyle |
66% | 4% | 29% | 3% |
Health & Beauty |
28% | 7% | 17% | 2% |
DIY & Garden |
21% | -7% | 3% | 12% |
Home & Living |
118% | 10% | 59% | -14% |
Media & Entertainment |
39% | 6% | 22% | 11% |
Speelgoed |
83% | 21% | 48% | 20% |
Sport & Recreatie |
28% | -15% | 2% | -1% |
Telecom |
49% | -1% | 21% | 11% |
2018 t.o.v 2017 |
2019 t.o.v. 2018 |
2020 t.o.v. 2019 |
|
Food/ Nearfood |
24% | 24% | 58% |
Non-Food |
|||
Consumentenelektro. |
10% | 14% | 44% |
IT |
-4% | 13% | 56% |
Huishoudelijke elektronica |
7% | 16% | 47% |
Kleding |
nb | 10% | 22% |
Schoenen & Lifestyle |
nb | 19% | 17% |
Health & Beauty |
17% | 12% | 33% |
Home & Garden |
nb | 5% | 83% |
Media & Entertainment |
-4% | 0% | 9% |
Speelgoed |
nb | -2% | 30% |
Sport & Recreatie |
-2% | 9% | 62% |
Telecom |
18% | 4% | 18% |
Conclusie
Belangrijke vragen die voor de gehele retail belangrijk zijn en ons winkellandschap drastisch kan veranderen. Er is bij de consumentenbestedingen al langere tijd sprake van online groei en offline krimp. Veel winkelgebieden kampten al met leegstand die niet vanzelfsprekend meer werd opgevuld. Hoe behoud je nu een aantrekkelijk, bruisend en sfeervolle winkelstraat?
De benodigde visie en oplossing verschilt per gemeente. Vanuit Ik Onderneem! denken we graag met je mee. Neem daarvoor contact op met onze experts.
Auteur: Albert Popken