Archief

Categorieën

  • Geen categorieën

Retailpracticum Overijssel

Practicum ‘Gezamenlijk online’ in 3 minuten

De consument winkelt steeds vaker online. Maar wist je, dat de consument het liefst lokaal zijn inkopen doet? Er is echter één belangrijke voorwaarde: Het aanbod moet voldoende onderscheidend zijn. Ofwel: de consument is – ook online – op zoek naar bijzondere producten die je niet zomaar overal kan vinden. Dat biedt dus kansen voor jou, als lokale retailer!

Maar: hoe sluit je bij deze ontwikkeling aan? Hoe zorg je ervoor, dat een online aanbod goed past bij je doelstellingen? Hoe maak je een goede keuze voor een technisch leverancier? Om deze vragen goed te kunnen beantwoorden, heb je een stevig plan van aanpak nodig, dat past bij jouw situatie.

Voor Overijssel hebben we een practicum ontwikkeld zodat je goed gezamenlijk online kan komen.

Tijdens het Retailpracticum leer je in een vijftal sessies wat bij je past, maak je keuzes voor je winkelgebied en ontwikkel je een praktische online aanpak voor jouw winkelgebied. Dat doe je overigens niet alleen, maar samen met een afvaardiging uit jouw winkelgebied. Aan het eind van deze sessies heb je een online strategie in handen die aansluit bij je offline aanpak en kun je direct met jouw ondernemers aan de slag.

Dit practicum is bedoeld voor ondernemers in de provincie Overijssel die een boost kunnen gebruiken in hun ondernemerschap. Nieuw ondernemerschap is nodig in eigen bedrijf, maar ook in de binnenstad of dorpskern als collectief van ondernemers om ze sterk en gezond te houden.

Stand van zaken

Begin januari zijn we gestart met het traject met het Retailpracticum Overijssel. Het doel van het traject is om een locale kort- en lange termijn visie te ontwikkelen voor gezamenlijk online.In totaal hebben we 8 deelnemende kernen in Overijssel die deelnemen aan het traject; Almelo, Borne, Deventer, Deventer Colmschate, Hardenberg, Hengelo, Oldenzaal en Tubbergen.
Het traject bestaat uit 5 gezamenlijke online kennissessies voor alle deelnemers. Elke week sluiten rond de 30 deelnemers aan bij deze online kennissessies met daarin theoretische kennis en praktijk voorbeelden over (gezamenlijk) online. De reacties op de kennissessies zijn elke week positief en leren de deelnemers van zowel de informatie gedeeld door Ik Onderneem! Als van elkaar.
Naast de kennissessies zijn er 3 lokale sessies waarin het team van Ik Onderneem! gezamenlijk met het lokale projectteam een passende gezamenlijke online strategie gaat uitwerken wat past in de doelen, wensen en behoeften van elke specifieke kern. Het programma is express zo opgezet dat er eerst een aantal kennissessies plaats gevonden moeten hebben, voordat we starten met de lokale sessies. Hierdoor is het mogelijk voor de deelnemers om alle overgebrachte kennis uit de online sessies ook direct lokaal toe te passen. Per kern is het duidelijk dat de doelen, wensen en behoeften erg uit elkaar liggen. Komende weken vinden alle eerste lokale sessies plaats zodat iedere kern individueel met zijn online strategie aan de slag kan gaan, begeleid door Ik Onderneem!