Gezamenlijk Online: voorbeelden

We zien dat er vaak veel (abstracte) ideeën zijn bij het opzetten van Gezamenlijk Online.
De grootste valkuil is echter iets nieuws verzinnen. Dit vraagt namelijk nogal wat, namelijk:
–        Een groep koplopers om van concept tot product te komen (als er geen plan is)
–        Een duidelijk plan met concrete doelen
–        De juiste techniek
–        Kennis van de gekozen techniek en tools
–        Draagvlak bij de overige ondernemers in het gebied
–        Input om nieuwe content te plaatsen en interessant te blijven
–        Voldoende financiële middelen (ook voor de lange termijn)

Lukt het uiteindelijk om met een groep ondernemers een actueel, werkend en interessant platform op te zetten, dan resteert nog een uitdaging: traffic.

Want online bezoekers komen niet zomaar. Ook dit vraagt tijd, geld en kennis. Uiteraard is offline hét middel om online onder de aandacht te brengen. Denk aan billboards, abri’s of posters bij ondernemers in het gebied. Daarnaast zijn andere online platformen (zowel gezamenlijk als individueel) een belangrijk middel om aandacht en traffic te genereren.

Hieronder geven we drie voorbeelden van succesvolle Gezamenlijk Online initiatieven in Nederland. Gezamenlijk online is niet beperkt tot een nieuw idee of een complexe website. Ook iets relatiefs eenvoudig en laagdrempelig als het vergroten van elkaars bereik op social media met vlogs kan een effectief middel zijn. Ook door elkaars posts te delen, liken of een interessante (en relevante) gezamenlijke post te creëren genereer je aandacht en betrokkenheid.

Arnhemse binnenstad

Een voorbeeld is de binnenstad van Arnhem. Met de campagne “Beleef binnenstad Arnhem ook online!”, die zowel fysiek als digitaal werd gevoerd, werden bezoekers getrokken naar de ‘digitale binnenstad’ (https://binnenstadarnhem.nl). De promotie hiervan was vooral tijdens de laatste lockdown goed zichtbaar op social media (o.a. van ondernemers en het binnenstadbedrijf) en fysiek in en rondom de binnenstad (o.a. billboards en posters).

Vanwege het sluiten van niet-essentiële winkels groeit de vraag en noodzaak voor een dergelijk initiatief in meerdere steden. Of dit uiteindelijk ook relevant blijft nu de lockdown voorbij is, zal blijken.

Warenhuis Groningen

Een voorbeeld dat in retail land doorgaans wordt gezien als succesvol voorbeeld van gezamenlijk online is Warenhuis Groningen.

Dit platform, een eigen website, biedt praktische informatie over winkels (zoals adresgegevens en openingstijden) en brengt lokale ondernemers persoonlijk in beeld. Het platform heeft naast bovenstaande zaken diverse verkoop (en bezorg) opties.<

Het borgen van de relevantie van Warenhuis Groningen vraagt veel inzet (tijd, geld) van de deelnemers. Het coördineren van de input en betrokken houden van ondernemers is een continu proces.

Almelo

Almelo heeft in 2021 met een groep koplopers deelgenomen aan het traject ‘Gezamenlijk Online’ van Ik Onderneem! De voornaamste doelstellingen van Almelo waren het creëren van een groter bereik en het beter in beeld brengen van lokale ondernemers.

Almelo is succesvol geweest in het behalen van haar doelstellingen, mede dankzij een samenwerking met een lokale vlogster. Met behulp van verschillende (thema) video’s is het onderscheidend vermogen en de sfeer van de binnenstad in beeld gebracht. Deze video’s hadden, dankzij het gezamenlijk delen van de ondernemers, een groot bereik op social media.

Auteur: Albert Popken