Back to school
Back to school! Er zijn door het hele land borden en spandoeken langs de weg aanwezig om aan te geven dat de scholen zijn begonnen (of gaan beginnen). Een uiting die niet zozeer bedoeld is als viermoment: ouders met thuiswonende kinderen hebben eindelijk weer wat rust in huis. Het is vooral een waarschuwing voor weggebruikers om jongere scholieren op de fiets, met een rugtas die hun gewicht soms verdubbelt, net iets meer ruimte en aandacht te geven op de weg.
Back to school betekent ook het einde van de zomervakantie in Nederland. Een periode die veel impact heeft gehad op winkelgebieden. Tijdens de (school)vakantieperiode veranderde de behoefte van het winkelende publiek nog meer richting amusement, vermaak en afleiding. Mede door de aanhoudende coronabeperkingen met reizen en andere vormen van amusement (theater, bioscoop, etc.) was het uitje naar het lokale winkelgebied laagdrempelig en aantrekkelijk. Nederlanders werden weer massaal toerist in eigen land en gingen op in de sfeer, belevenis en unieke smaken die onze steden te bieden hebben. Een situatie die erg welkom is geweest voor lokale ondernemers om een deel van de verloren omzet (door de lockdowns) goed te maken. Uit de Binnenstad Omzetmonitor van INretail blijkt echter dat de totale verloren omzet dit jaar (ten opzichte van 2019) niet meer wordt ingehaald.
Door de grote vraag naar uit- en drinkgelegenheden, tijdens of na het shoppen, kampte horecaondernemers met een flink personeelstekort. Veel restaurants waren daardoor genoodzaakt minder zitplekken aan te bieden.
De komende weken wordt het weer rustiger in de winkelstraten Hoe ga je hiermee om als ondernemer? Wat is de impact van de vakantieperiode op jouw onderneming of winkelgedrag geweest? Stuur jouw verhaal naar info@ik-onderneem.nl en we delen de ervaringen in onze volgende nieuwsbrief.
Auteur: Albert Popken