Zwolle

Inleiding

Zwollefonds wil aan de slag met een digitaal gezamenlijk platform met webshop waarin de ondernemers zichtbaarheid kunnen krijgen, de consument Zwolle beter leert kennen en er omzet gedraaid kan worden.

Ik Onderneem! heeft in de afgelopen 10 jaar veel ervaring opgedaan met het realiseren van digitale platformen vanuit het collectief gerealiseerd. Ik Onderneem! begeleidt enerzijds met het vormen van de strategie, anderzijds met het inzetten van de marketing om het platform succesvol te laten draaien. Vanuit deze expertise zijn wij begin 2019 gevraagd als projectleider voor het Retailagenda Living Lab Smart Distributie and Buy Local.

Om deze reden heeft Zwollefonds gevraagd of Ik Onderneem! deze expertise wilt inzetten om met Zwolle een opdrachtformulering te maken voor de juiste technische toepassing in Zwolle en te adviseren over het platform dat het beste bij Zwolle en haar ambities past. Zwolle heeft de wens uitgesproken voor een integrale aanpak om meer ‘online’ in te passen in haar binnenstad. Wij benaderen dit vanuit ‘het collectief’ – het beschikbaar hebben van (technische) middelen ten behoeve van het collectief van ondernemers maar ook beheert door een centraal punt (bijvoorbeeld centrummanagement).

Aanpak

Wij bekijken digitaliseren of ‘online’ vanuit twee kanten.

  1. Succesvol gezamenlijk online is een complex samenspel van 5 stappen, waarin het gekozen instrumentarium er één van is.
    • Weet wat je wilt en wat je kunt.
    • Maak een projectplan en begroting.
    • Vind het instrument dat hierbij past.
    • Vind ondernemers die niet-vrijblijvend willen meedoen.
    • Zorg voor een leuke en pakkende marketingcampagne.
  2. Welke eisen en wensen zijn er voor het in te zetten instrumentarium. Ofwel wat is er nodig en wat moet een systeem dus bieden.

Succes is niet vanzelfsprekend. Dat is wel gebleken uit andere steden waar we ze online hebben toegepast. Er wordt veelal gehandeld vanuit de leverancier – vanuit de technische aanbieder – en niet vanuit de wensen en behoeften van de (ondernemers uit de) binnenstad.

Onze stelling is;

“ICT heeft geen verstand van winkelgebieden”

“Winkelgebieden hebben geen verstand van ICT”

In een digitale sessie hebben we samen met het projectteam in Zwolle geinventariseerd wat de eisen zijn voor een gezamenlijk platform en waar de nadruk op moet liggen. Deel 1: wat wil Zwolle, deel 2: wat is er nog nodig om daar te komen?

Resultaat

Zwolle heeft onder onze begeleiding gewerkt aan een ‘opdrachtformulering online’. Onder andere aan welke wensen en eisen een online toepassing moet voldoen, welke toegevoegde waarde dit moet opleveren en welke functionaliteiten van belang zijn.

Daarnaast antwoord op de vraag; heb ik een goede strategie en weet ik wat ik wil bereiken? Is er voldoende draagvlak? Heb ik een goed stappenplan om dit tot uitvoering te brengen? Heb ik de genoeg expertise om me heen me hierin te helpen?

Wilt u weten over hoe wij ook u kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

 

 


Accountmanager 

Robbert-Jan Hermeler

Functie/Expertise

Accountmanager

 

Contact

 Mobiel 06 823 00 299

 E-mail r.hermeler@ik-onderneem.nl